Context:
De Landelijke Cliënten Raad vertegenwoordigt mensen die een uitkering, pensioen of (financiële) ondersteuning krijgen van de overheid. Landelijke organisaties van mensen met een uitkering of pensioen vormen de LCR.
De LCR bundelt signalen van burgers (via Hetgaatovermij.org) en geven die, als gevraagd of ongevraagd advies af aan politici, de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën of Justitie en Veiligheid, vertegenwoordigers van gemeenten.
De LCR kijkt met de bril van burgers naar nieuwe wetten of laten weten welke wetten echt moeten veranderen.
Uitdaging:
De Landelijke Cliëntenraad is een kleine organisatie vol ambities en werk. Partijen als de Tweede Kamer en ministeries vragen de Cliëntenraad om advies. Doordat de Cliëntenraad als een betrouwbare en gedegen advies partner wordt gezien nemen deze verzoeken alleen maar toe.
Om aan de vraag te kunnen voldoen hanteert de Cliëntenraad een werkwijze waarin in korte termijn een vraag wordt geanalyseerd, er wordt gebrainstormd en het advies wordt uitgewerkt (sprintsessies, korte klappen en Scrum sessies). Het werken in een dergelijke ‘pressure cooker’ vraagt iets van de mensen: zelfkennis, weten waar je energie van krijgt en elkaar kennen. Eigenlijk weten wat je aan jezelf- en weten wat je aan de ander hebt.
Daarom heeft de LCR ervoor gekozen om met behulp van Insights Discovery te gaan werken en Viavision gevraagd hun hierin te begeleiden.