Context:
Bagage Services is het bedrijfsonderdeel van KLM Ground Services (KLM – GS) dat verantwoordelijk is voor de bagage afhandeling van alle inkomende en uitgaande vluchten van de KLM, Air France en een aantal andere luchtvaartmaatschappijen.
De tegenstelling of polariteit waarbinnen de mensen van Bagage Services hun werk moeten doen is, aan de ene kant de hoge, continue druk die er op de operatie ligt (er moeten targets gehaald worden, bagage moet mee en er moet conform ARBO regels worden gewerkt). Daartegenover staat de noodzaak om af en toe stil te gaan staan en te kijken hoe het nu gaat en waar het beter kan. Om vervolgens afspraken met elkaar te maken over de wijze waarop het werk beter kan worden gedaan en hoe dat wordt gerealiseerd.
Beiden kanten moeten aandacht krijgen; de bagage moet mee en er moet af en gereflecteerd worden. Krijgt een kant geen aandacht, dan ontstaat er een onbalans en ontstaat er gedoe, of ontstaan er problemen.
Uitdaging:
Doel van de begeleiding is dat de groep weer naar elkaar toe groeit, begrip krijgt voor elkaars posities en opvattingen en gezamenlijk en eenduidig gaat optreden.
Dat laatste, het zogenaamde eenheid van beleid is belangrijk, om ervoor te zorgen dat de medewerkers op de werkvloer (40-50% wisselende uitzendkrachten) eenduidig aangestuurd worden.
De ideale situatie waarnaartoe gewerkt dient te worden is, dat het niet uitmaakt welke Shift-Leader (SL) de operatie aanstuurt, de medewerkers krijgen hetzelfde verhaal te horen en dienen zich aan dezelfde regels te houden.
Het teamtraject dat is opgezet bestaat uit groep sessies, waarin met behulp van Deep Democracy de onderstroom zichtbaar is gemaakt en iedereen zich heeft uitgesproken; een aantal 2-gesprekken en individuele coach gesprekken.